Møbelgreb ikke anset for brugskunst, men beskyttet efter markedsføringsloven mod slavisk efterligning

Print

Skrevet af FORUM ADVOKATER d. 13/10 - 2005

Furnipart A/S fremstillede en møbelknop kaldet "Champagne" bestående af en kugle fastgjort på en keglestub, som blev solgt til bl.a. Scanbirk. Et par år senere begyndte Häfele GmbH & Co. efter henvendelse fra Scanbirk at producere en lignende møbelknop som blev solgt til Scanbirk.

Furniparts møbelknop fandtes ikke at være brugskunst omfattet af ophavsretsloven. Retten fandt imidlertid, at grebet der klart adskilte sig fra andre foreviste møbelknopper, havde et særpræg der berettigede den til beskyttelse i henhold til markedsføringsloven mod slaviske efterligninger. Retten fastslog, at Häfele måtte have været klar over, at man foretog efterligning af et produkt, der var særpræget og beskyttet som design. I hvert fald kunne selskabet kun ved en betydelig uagtsomhed have undgået at være klar over dette. Furnipart blev tilkendt 400.000 kr. i erstatning for mistet dækningsbidrag. (Sø- og Handelsrettens dom af 6. december 2002)